Looking for a job?

Jag hade inte förväntat mig att det skulle vara lätt att få ett bra heltidsjobb dessa dagar men jag var inte förbredd på vissa knep som arbetsgivare tar till när de rankar ut de lämpligaste kandidanterna.
En av dem ville att jag skulle tävla med fem andra i några månader och den som gjorde bäst ifrån sig, passade tider duktigast, visade framfötterna osv skulle sedan bli tillsatt tjäsnten. Då skulle man alltså de första månaderna inte ens få syssla med de arbetsuppifter jag sökte utan säkert en massa skitgöra och sen kanske inte ens få jobbet, hur sjukt är inte det?! Jag förstår att arbetsgivaren vill ha ett smakprov på ens kunskap men att skapa konkurrens inom företaget tror jag är ett av de sämsta drag man kan göra. Jag vill inte gå till ett jobb varje morgon och känna sådan press, jag vill kunna sammarbete med mina kollegor och ha en harmonisk arbetsplats.

En annan arbetsgivare krävde att man skulle genomgå ett 25min långt test, och sedan skulle några av dem som fick bäst resultat i detta test bli kallade till intervju. Detta test hade inget med arbetsuppgifterna att göra, utan det hela liknade ett stort iq test där man har viss tid att besvara varje fråga. Självklart krävs det att man tänker logiskt i vissa arbeten men jag sökte för fan inte tjänsten som president och jag vill tro att min erfarenhet och förmåga att lära mig är viktigare än ett i test?!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0